De werkwijze van een PR-bureau
Een PR-bureau heeft verschillende taken en het aanbod van diensten verschilt ook per PR-bureau. Een ding is bij ieder PR-bureau wél hetzelfde en dat is de kern. In de kern helpt een PR-bureau met het opbouwen en onderhouden van relaties met diverse partijen en het zorgen voor (gratis) publiciteit. Het kan hierbij gaan om het onderhouden van relaties met o.a. journalisten, bloggers, influencers maar ook met klanten.
Voorheen lag de focus van PR op het genereren van Free Publicity met persberichten, persdagen, weggeven samples of simpelweg het netwerk van redacteuren gebruiken. Vandaag de dag is dat ietwat veranderd. Dit heeft te maken met verschillende factoren.
Ten eerste wordt er steeds minder omgekeken naar stoffige persberichten die weinig tot geen emotie met zich meebrengen. Consumenten geven steeds meer om ‘’echte’’ verhalen en verhalen waarmee zij zich kunnen identificeren. Daarom is het belangrijk dat PR-bureaus deze (nieuwe) behoeften meenemen in hun strategie.
Bovendien blijft ook native advertising online en offline groeien. Er is steeds minder ruimte voor gratis publicaties omdat nieuwswebsites en magazine met hun adverteerder rekening moeten houden. Deze gaan namelijk voor. Dit maakt het moeilijk voor PR-bureaus om te zorgen voor gratis publiciteit voor hun klanten.
Ook de opkomst van influencers speelt een grote rol. Twee à drie jaar geleden was het nog mogelijk influencers een item te giften in ruil voor gegarandeerde promotie. Tegenwoordig is dat niet meer voldoende. Influencers weten wat zij waard zijn en kunnen daarom ook flink wat geld vragen voor het maken en verspreiden van content op hun kanalen.
Wat doet een PR-bureau?
De kern van een PR-bureau is het opbouwen en onderhouden van relaties om zo te zorgen voor het verkrijgen van (gratis) publiciteit. Hoe ze dit doen, kan op allerlei verschillende manieren. Hierbij is het wel van uiterste belang dat het DNA van de klant in gedachte wordt gehouden.
Het hele proces begint allereerst bij een brand die aan komt kloppen met een vraagstuk; ze willen bijvoorbeeld meer naamsbekendheid opbouwen. Samen met het bedrijf gaat het PR-bureau sparren over hoe ze dit doel het het beste kunnen bereiken. Hierbij wordt rekening gehouden met onder andere de demografie van de doelgroep, de locatie van de doelgroep en het budget. Hier rolt vervolgens een voorstel uit. Omdat de diensten nogal kunnen verschillen per PR-bureau, hebben wij hieronder een aantal veel voorkomende diensten neergezet.
1| Het verzorgen van content
PR-bureaus doen hun best om jouw verhaal op de best mogelijke manier onder de aandacht te brengen. Er kan content worden gemaakt in allerlei vormen. Denk aan video’s, persberichten, blogteksten etc. Deze content kan ingezet worden op de eigen kanalen van de klant of kan opgestuurd worden naar diverse media in de hoop dat deze wordt meegenomen in een publicatie.
2| Media Buying
Veel PR-bureaus bieden ook de mogelijkheid tot media buying. Media buying is eigenlijk het inkopen van media uitingen die gericht zijn op jouw doelgroep. Media inkopen kan offline maar ook online. Het doel van media inkoop is dat jouw merk onder de aandacht wordt gebracht bij de potentiële klanten en hiermee bekendheid wordt opgebouwd.
3| Kleding uitleen
Indien het gaat om een kledingmerk, kan een PR-bureau aanbieden de collecties in de showroom te hangen voor uitleen. Stylisten kunnen dan de kleding lenen voor shoots in magazines. Kleding kan ook worden uitgeleend aan celebrities oor belangrijke events. Dit alles zorgt voor exposure.
4| Persdagen
Indien een PR-bureau een showroom ter beschikking heeft, verzorgen ze meestal twee keer per jaar een persdag. Op de persdag wordt dan de nieuwe collectie laten zien aan relevante media, stylisten en invloedrijke personen. Deze kunnen er dan over schrijven en meenemen in een eventuele publicatie.
5| Events
Veel PR-bureaus organiseren ook persevents. Denk aan winkelopeningen, lanceringen, een specifieke workshop of bedrijfsevenementen. Events zorgen vaak voor storytelling en worden zo ontworpen om de exposure en bekendheid bij de doelgroep te verhogen.
6| Influencer Marketing
Tegenwoordig zijn influencers niet meer weg te denken. De kracht van influencers is namelijk erg groot. Daarom ontfermen veel PR-bureaus zich ook over influencer marketing. Denk hierbij aan het inschakelen van influencers bij een campagne of simpelweg het giften van influencers in ruil voor promotie (lees: barter deal). Zo raken de volgers van de influencers bekend met jouw merk en vergroot het de naamsbekendheid.
7| Social Media Management
Social media is in de tijd van nu cruciaal voor jouw merk. Het zijn de ogen en oren van jouw merk. Daarom komt het steeds vaker voor dat PR-bureaus ook adviseren en helpen met het opzetten van een juiste social media strategie. Het gaat hierbij om het bereiken, aantrekken en aansporen van jouw klanten om een sterke sociale merk aanwezigheid te bereiken
Storyteller
In de tijd van nu, dient een PR-bureau als een echte Storyteller. Ze voegen emotie toe aan een merk en zorgen voor de juiste content creatie in tekst én beeld. Denk jij nu na het lezen van deze blog dat je er goed aan doet om een PR-bureau in te schakelen? Vind en vergelijk hier dan de beste PR-bureaus!