Hoe werkt LinkedIn marketing?
Richt je jouw marketingactiviteiten op professionals, dan is LinkedIn een social media platform dat niet in je plannen mag ontbreken. Maar hoe pak je LinkedIn marketing effectief aan? Wat is LinkedIn precies voor platform, wie gebruiken het en hoe zet je het platform het beste in voor jouw marketingdoelen?
Wat is LinkedIn en wie gebruikt het?
LinkedIn is een social media platform dat zich richt op professionals. Je kunt er netwerken door bijvoorbeeld een profiel en een bedrijfspagina aan te maken, je professionele portfolio te delen en zo je online zichtbaarheid vergroten.
In Nederland heeft LinkedIn zo’n 5 miljoen gebruikers en dat aantal groeit nog steeds. Rond de 20% hiervan gebruikt het platform dagelijks. LinkedIn-gebruikers zijn professionals zoals ondernemers, managers, werknemers en zzp’ers die voor het overgrote deel hoogopgeleid zijn.
Hoe gebruik je LinkedIn?
LinkedIn is vooral ingericht voor zakelijk netwerken. Onderhoud of leg contacten met bijvoorbeeld collega’s, klanten en experts, deel kennis of vraag advies aan branchegenoten. Maak gebruik van LinkedIn op de volgende manieren:
- Maak een profiel aan: dat is de basis, vanuit je profiel benader je anderen en kunnen zij jou benaderen.
- Maak een bedrijfspagina aan: vertel wat jouw bedrijf doet en vergeet de unique selling points daarbij niet.
- Breid je netwerk uit, wees actief en reageer: oftewel interactie met je netwerk, eigenlijk de kern van elke vorm van social media.
- Laat je expertise zien: ook dat is een kernfunctie van LinkedIn. Laat zien wie je bent en wat je kan en bouw zo autoriteit op.
Waarom LinkedIn marketing?
Een basisregel voor succesvolle marketing is weten waar je doelgroep zit. Zijn professionals jouw doelgroep – bijvoorbeeld als B2B-bedrijf of freelancer in de zakelijke dienstverlening – dan is LinkedIn simpelweg onmisbaar. De zakelijke uitstraling is daarbij een voordeel. Gebruikers komen al naar LinkedIn voor ‘business’ en niet voor gezelligheid en entertainment, zoals op andere platforms.
Hoe zet je LinkedIn marketing in?
Met de hierboven genoemde tips onder ‘Hoe gebruik je LinkedIn’ kun je op een organische manier veel uit LinkedIn halen. Daarnaast biedt betaalde marketing op LinkedIn uitgelezen mogelijkheden. Adverteren op LinkedIn gaat in drie stappen:
- Bepaal je doel: bijvoorbeeld meer naamsbekendheid, meer bezoekers naar je site of meer leads genereren.
- Kies welk advertentietype het beste bij jouw boodschap past: een afbeelding, tekst, video, een bericht; en zo zijn er nog veel meer mogelijkheden.
- Bepaal je budget: je houdt zelf controle over de kosten van je marketing op LinkedIn.
Voor LinkedIn marketing geldt, net als voor andere social media: analyseer en verbeter je marketing op basis van de resultaten. Zo kom je stap voor stap tot de meest efficiënte benadering van jouw doelgroep. Bekijk hier gespecialiseerde Linkedin Marketing bureaus.