Wat is buitenreclame?
Als je onderweg bent naar je werk of afspraak, kom je geheid minstens eenmaal een creatieve uiting op straat tegen. Bijvoorbeeld een indrukwekkende advertentie in een bushokje of op een billboard langs de snelweg. Deze uitingen op openbare, buitenshuis plekken, wordt buitenreclame, of ook wel Out-of-Home, genoemd. Met buitenreclame kunnen adverteerders in een korte tijd een hele grote groep mensen bereiken en hun merk, product en/of boodschap onder de aandacht krijgen. Buitenreclame is er in diverse vormen en kan voor korte of lange tijd worden ingezet.
Het oudste massamedium
Buitenreclame is het oudste massamedium dat op de dag van vandaag nog steeds overeind staat. En hoewel buitenreclame de oudste vorm van reclame en massamedium, doet het geen afbreuk aan de populariteit. Nog steeds, op de dag van vandaag is buitenreclame en van de meest populaire vormen van reclame. Zeker in vergelijking met een commercial op televisie. Reclamespots worden vaak als storend gezien en worden dan ook vaak weggezapt. Buitenreclames kan men echter niet wegzappen waardoor je er niet omheen kunt. On of het nou onbewust of bewust is: de creatieve uiting wordt toch opgeslagen in mensen hun hoofd.
Nog een reden waarom buitenreclame nog steeds zo interessant is voor adverteerder is omdat het meegaat met haar tijd. De digitale tijd om precies te zijn. Het is namelijk ook mogelijk om digitaal te adverteren. Dit wordt Digital Out-of-Home genoemd .Met Digital Out-of-Home is het mogelijk om met bewegend beeld te communiceren waardoor er meer emotie en uitleg in de advertentie kan worden meegegeven. Denk aan de digitale schermen die je wel eens ziet in winkelcentra’s of bij tankstations.