Wat is Public Relations (PR)?
Public Relations betekent eigenlijk ‘publieke relaties’ en in de kern houdt een PR-medewerker zich daar ook mee bezig. Wie verantwoordelijk is voor de PR van een bedrijf, is te alle tijde bezig met het opbouwen en onderhouden van relaties met relevante partijen. Dit doen zij om een merk of bedrijf onder de aandacht te brengen of om het imago van een bedrijf of merk te ontwikkelen. Het is de bedoeling dat hier dan ook uiteindelijk (gratis) publiciteit uit vloeit. Er zijn verschillende mediatypes om voor publiciteit te zorgen. Je hebt earned, owned en paid media. De ideale situatie is het verkrijgen van free publicity. Dat betekent dat je gratis in de media komt. Dit kan kan via earned of owned media.
Earned, owned en paid media
Bij earned media ‘krijg’ je publiciteit in media omdat je, zoals de naam al zegt, deze aandacht verdient hebt. Hier betaal je dus niet voor omdat de content in veel gevallen zelf bepaald en ook geschreven wordt door het medium. Hoewel de content dus vaak geschreven wordt door het medium, kun je zelf ook nog relevante content aanleveren zoals onder andere een persbericht of een interview. Dan heb je ook nog owned media. Bij owned media spreken we over alle eigen mediakanalen. Bij owned media heb je de regie dus in eigen handen. Dit is bijvoorbeeld de eigen social media kanalen of nieuwsbrieven.
Toch lukt het niet altijd om voor gratis publiciteit te zorgen. Dan wordt paid media ingezet. Bij paid media betaal je voor de publiciteit.